Voorwoord.
Als kind kreeg ik de eerste uitgave van “Handbuch der Ornamentik”
uit
1888
van
mijn
opa.
Ondertussen
ontbraken
er
een
aantal
bladzijden.
Later
bleek
een
Duitse
pdf
in
omloop
waarmee
ik
het
ontbrekende
deel
kon
aanvullen.
Verleden
jaar
besloot
ik
de
tekst
in
het
Nederlands
te
vertalen
en
de
platen
te
scannen.
Heel
veel
werk
en
pas
zag
ik
dat
er
al
in
1907
een
Nederlandse
vertaling
door
uitgeverij
A.W.
Sijthoff
is
uitgegeven.
Ondertussen
dacht
ik
een
vierde
hoofdstuk
aan
“Handboek
der
Versierkunst”
toe
te
kunnen
voegen
met
verschillende
voorbeelden
van
mijn
werk.
Deze
creaties
hebben
niet
alleen
met
versieren
te
maken
en
het
zou
nogal
gekunsteld
overkomen
om
elke
komma
in
dat
licht
te
verklaren.
Daarom
besloot
ik
uiteindelijk
de
opzet
en
de
titel
te
veranderen
in
“BrobbelWERK” en het apart uit te geven.
Wat
me
opviel
van
de
uitgave
van
1888
is
dat
velen
toen
een
duidelijk
idee
van
de
moderne
tijd
dachten
te
hebben,
maar
dat
ik
geen
verschil
kan
ontdekken
tussen
die
laatste
perioden.
Er
werd
met geen woord gerept over de bouw van de Eiffeltoren. In onze tijd
denken
we
allerlei
stromingen
en
ismen
te
kunnen
onderscheiden
die
later
weer
op
een
hoop
gegooid
zullen
worden.
Het
is
mijn
bedoeling
om
mijn
werk
niet
alleen
hedendaags
maar
ook
als
onderdeel
van
een
continuüm
in
te
delen
of
benoemen,
zodat
het
begrip
‘modern’
dezelfde
betekenis
krijgt
als
oost
of
west,
als
koud
of
warm,
als
klein
of
groot
en
hoort
bij
de
vraag
‘ten
opzichte
waarvan?’
Er zijn veel verschillende invalshoeken nodig om duidelijk te maken
dat
alles
met
alles
te
maken
heeft.
Voor
mij
is
het
toeval
en
de
samenhang van de werkelijkheid het onderzoeken waard.
Hilversum, februari 2022 Bonefacius B. Brobbel