Grotesken.- Halffiguren. 118
De
grotesken
zijn
een
sprekend
voorbeeld
van
de
opgewekte,
luchtige
kunstopvatting
van
de
Oudheid
en
staan
in
schril
contrast
met
de
platte
komische kunst van de Middeleeuwen.
Van
de
decoratieschilderkunst
zijn
de
grotesken
op
de
ornamentale
sculptuur
van
de
Renaissance
overgedragen.
Door
de
herleving
van
de
Italiaanse
decoratieschilderkunst
in
onze
moderne
kunst
zijn
ook
deze
vormen in gebruik gebleven.
Plaat 66.
1.
Deel van een pilastervulling. Italiaanse Renaissance. Van
Benedetto da Majano.
2.
Deel van een pilastervulling uit het graf van Lodewijk XII. in St.
Denis. Franse Renaissance.
3.
Deel van een pilastervulling in het Palazzo Magnifico in Siena.
Italiaanse Renaissance. Van Barile.
4-5.
Delen van zuilornamenten uit het Palazzo Guadagni in Florence.
(Schütz.)
6.
Italiaanse Majolica-tegel. Waarschijnlijk uit Siena. Italiaanse
Renaissance. (L'art pour tous.)
7.
Van een koorstoel in San Severine in Napels. Italiaanse
Renaissance. Door Bartolommeo Chiarini en Bemadino Torelli
da Brescia (Schütz.)
8.
Uit de San Agostino in Perugia. Italiaanse Renaissance.
Halffiguren. (Plaat 67 en 68.)
Halffiguren
dienen
vanaf
de
oudheid
tot
vandaag
als
een
geliefd
begin
van
een
ornament.
Het
menselijk
bovenlichaam
ondergaat
relatief
geringe
afwijkingen
van
zijn
natuurlijke
vormen.
Beneden
de
borst
of
buik,
vaak
met
een
gordel
getooid,
ontwikkelt
zich
een
soort
omgekeerde
acanthuskelk,
waaruit
het
rankenornament
zich
ontvouwt.
Niet
alleen
in
het
vlakke
ornament
en
in
het
bas-reliëf,
maar
ook
in
ronde
sculptuur
verschijnen
halffiguren,
voornamelijk
als
muurarmen
voor
kandelaars,
als
toortshouder, deurklopper etc.
Plaat 67.
1- 2.
Vullingen van een driezijdig Romeins altaar.
3.
Deel van een Romeins reliëf.
4.
Sokkelversiering van een altaar in de Dom van Orvieto. Italiaanse
Renaissance. (Gewerbehalle.)
5.
Deel van een reliëf. Italiaanse Renaissance.