Grotesken.- Halffiguren.                       118  De   grotesken   zijn   een   sprekend   voorbeeld   van   de   opgewekte,   luchtige kunstopvatting   van   de   Oudheid   en   staan   in   schril   contrast   met   de   platte komische kunst van de Middeleeuwen. Van    de    decoratieschilderkunst    zijn    de    grotesken    op    de    ornamentale sculptuur   van   de   Renaissance   overgedragen.   Door   de   herleving   van   de Italiaanse   decoratieschilderkunst   in   onze   moderne   kunst   zijn   ook   deze vormen in gebruik gebleven. Plaat 66. 1. Deel van een pilastervulling. Italiaanse Renaissance. Van  Benedetto da Majano. 2. Deel van een pilastervulling uit het graf van Lodewijk XII. in St.  Denis. Franse Renaissance. 3. Deel van een pilastervulling in het Palazzo Magnifico in Siena.  Italiaanse Renaissance. Van Barile. 4-5.   Delen van zuilornamenten uit het Palazzo Guadagni in Florence. (Schütz.) 6. Italiaanse Majolica-tegel. Waarschijnlijk uit Siena. Italiaanse  Renaissance. (L'art pour tous.) 7. Van een koorstoel in San Severine in Napels. Italiaanse Renaissance. Door Bartolommeo Chiarini en Bemadino Torelli da Brescia (Schütz.) 8. Uit de San Agostino in Perugia. Italiaanse Renaissance. Halffiguren. (Plaat 67 en 68.) Halffiguren dienen vanaf de oudheid tot vandaag als een geliefd begin van een   ornament.   Het   menselijk   bovenlichaam   ondergaat   relatief   geringe afwijkingen   van   zijn   natuurlijke   vormen.   Beneden   de   borst   of   buik,   vaak met     een     gordel     getooid,     ontwikkelt     zich     een     soort     omgekeerde acanthuskelk,   waaruit   het   rankenornament   zich   ontvouwt.   Niet   alleen   in het   vlakke   ornament   en   in   het   bas-reliëf,   maar   ook   in   ronde   sculptuur verschijnen   halffiguren,   voornamelijk   als   muurarmen   voor   kandelaars,   als toortshouder, deurklopper etc. Plaat 67. 1- 2.   Vullingen van een driezijdig Romeins altaar. 3. Deel van een Romeins reliëf. 4. Sokkelversiering van een altaar in de Dom van Orvieto. Italiaanse  Renaissance. (Gewerbehalle.) 5. Deel van een reliëf. Italiaanse Renaissance.