Het Medusa-masker.- Grotesken.            115  Het Medusa-masker. (Plaat 65.) Een   bijzonderheid   onder   de   maskers   is   het   hoofd   van   Medusa.   Medusa, volgens   de   mythologie   een   van   de   drie   Gorgonen,   van   wie   Perseus   het hoofd   afhakt   om   het   aan   Athene   aan   te   bieden   als   schildversiering,   siert   in de    antieke    kunst    borstharnassen    en    schilden;    op    en    boven    deuren    en poorten,   op   de   bodem   van   borden   en   schalen   wordt   het   Medusa-masker eveneens   aangebracht.   De   uitdrukking   is   die   van   een   rigor   mortis;   de aanblik   doet   verstenen;   de   haren   zijn   met   slangen   doorstrengeld   die   zich in   knopen   onder   de   kin   slingeren;   aan   beide   kanten   van   het   haar   zitten doorgaans   kleine   vleugels.   Op   oudere,   archaïsche   voorstellingen   is   het Gorgonhoofd   lelijk,   angstaanjagend   en   afstotend;   de   latere   Griekse   periode (onder   Praxiteles)   beeldt   het   uit   in   strakke,   immense   schoonheid.   (De zogeheten   Rondaninische   Medusa   in   de   Glyptothek   te   München.)   In   de moderne- en Renaissance-stijl heeft het Medusahoofd alleen een decoratief doel en komt het relatief weinig voor. Plaat 65. 1. Zogeheten Farnese schaal. Onyx patera in het museum in Napels.  Romeins. 2. Middenstuk van een antieke patera. Romeins. 3. Medusakop in medaillonvorm. Waarschijnlijk modern Frans. 4. Van een timpaan van de Tuilerieën in Parijs. (Baldus.) Grotesken. (Plaat 66.) Grotesken   (gedrochten),   correct   geschreven:   grottesken   (van   grot)   zijn fantastische,   dikwijls   lelijke   figuren,   gecreëerd   door   het   verenigen   van menselijke,    dierlijke    en    plantaardige    organismen    in    willekeurige    en ongegeneerde   combinaties.   Gehurkte,   gevleugelde   vrouwenfiguren   zonder armen,   menselijke   bovenlichamen   met   vissenstaartvoeten,   oneindig   lange, gekronkelde    halzen    en    in    gebladerte    verlopende    extremiteiten    zijn typerend voor dit soort ornamentatiekunst. De oorsprong van de grotesken moeten   we   in   de   decoratieve   schilderkunst   van   de   Romeinen   zoeken; Pompeï   levert   uitgebreid   materiaal.   Diverse   schilders   uit   de   Italiaanse Renaissance,   onder   wie   Rafael,   hebben   het   antieke   groteskenschilderen overgenomen   en   toegepast   (Rafael's   loggia's),   nadat   in   hun   tijd   de   groteske schilderingen in de thermale baden van Titus in Rome  (boven de villa van Mecenas   en   het   gouden   huis   van   Nero)   blootgelegd   waren.   (Van   deze gewelven of grotten stamt de betekenis van grotesken.)